ארכיון הבלוג

יום שני, 12 באוקטובר 2015

רפואה סינית וסטטיסטיקה ?!


הסטטיסטיקה שלנו


'ממוצע', 'משתנה איכותי', 'טעות תקן', 'שכיחות מצטברת'.... אם קבלתם "דה ז'וו", אז כנראה נכחתם בקורס מבוא לסטטיסטיקה שנה א' במסגרת התואר שלכם.

כיום, בעולם המודרני, כל חברה, ממסד ו/או גוף גדול חייב לבצע איסוף וניתוח סטטיסטי כמותי, בכדי להגיע למסקנות מהימנות שיובילו אותו להבנה טובה יותר לגבי טיב ואופי הפעילות שלו.

כמרפאה גדולה מאוד בתחום הרפואה הסינית, המטפלת במאות מטופלים בחודש ומבצעת אלפי טיפולים בשנה, החלטנו כבר לפני מספר שנים כי גם עלינו להתחיל לנהל מעקב "סטטיסטי" אחרי הטיפולים שלנו, בכדי שנוכל להסיק מסקנות אמתיות ומהימנות לגבי הצלחת או אי הצלחת הטיפולים, ללמוד ולשפר את היכולות הקליניות שלנו ואת הטיפול שניתן למטופלים.

את ההכרות הראשונית עם הסטטיסטיקה של המרפאה התחלנו לפני מספר שנים, בניסיון ללמוד ולהבין כיצד לבצע איסוף נתונים מדויק ונכון מצד מטופלינו.

המידע נאסף בצורה מסודרת לאורך הטיפולים ע"י תשאול מחודש בכל פעם של המטופל לגבי מצבו ונסיון להגדיר את הבעיה הן מבחינה כמותית/מספרית (מהי רמת הכאב בין 1 ל 10, מהו אחוז השיפור, כמה עוד נשאר עד למצב של 100% שיקום וכו') והן מהבחינה המילולית (הגדרת המטופל את מצבו ואת תהליך הטיפול במונחים של "לא שינה את מצב הבעיה", "עזר במצב הבעיה", "עזר מאוד במצב הבעיה", "הבעיה נפתרה").

הנתונים שאנו עומדים להציג, מתייחסים רק ל-103 המטופלים האחרונים שהגיעו למרפאה שלנו בחודשים האחרונים. המטופלים הללו סבלו מבעיות רפואיות שונות אמנם, אך ניתן לומר שרובם ככולם סבלו מכאבים כרונים כאלו ואחרים וכי הטיפול התמקד בין היתר בטיפול בכאבים אלו. חלקם ביצעו מספר קטן של טיפולים וחלק מספר גדול יותר, חלקם גברים וחלקם נשים.
חלקם התמידו בטיפולים וחלקם לא, חלקם הגיעו בתדירות המומלצת וחלקם לא.

כאמור, מפורטות כאן שוב ההגדרות שניתנו בסיום כל סדרת טיפולים לאחר תשאול אחרון של המטופל

1. ללא שינוי - הטיפול לא השפיע כלל.
2. עזר - קיימת הטבה של בין 50 ל-70 אחוז.
3. עזר מאוד - קיימת הטבה של בין 70 ל-90 אחוז.
4. פתר את הבעיה - קיימת הטבה של 100 אחוז.

לפני פירוט התוצאות נציין כי מנסיוננו בשנים האחרונות, קיימים מספר פרמטרים המשפיעים על מידת ההצלחה או אי ההצלחה של הטיפולים:

1. סוג, משך ואופי הבעייה הרפואית / מחלה - מחלה כרונית, סבוכה ומורכבת מצריכה בד"כ פרק זמן ארוך יותר 
לטיפול ושיקום.
2. גיל המטופל וההיסטוריה הרפואית (תרופות, ניתוחים מחלות רקע וכו') - ככל שמצבו הגופני של המטופל מורכב יותר כך בד"כ יש להשקיע זמן רב יותר בתהליך הטיפולי/שיקומי.
3. הענות המטופל לבצע את ההמלצות של המטפלים - שיתוף הפעולה של המטופל ונכונותו לבצע שינוי      מסויים באורח חייו באם נדרש לכך, משפר רבות את קצב ההחלמה ומעלה משמעותית את אחוז השיפור.                                                               
4. הענות הגעה לטיפולים בתדירות הרפואית המומלצת וביצוע של כמות הטיפולים הנדרשת - עמידה    ואימוץ המתווה הטיפולי שהומלץ למטופל על מרכיביו השונים מאפשר האצה של הטיפול, התקדמות נכונה בו ושיפור התוצאה הסופית.                                                                                                                       

להלן תוצאות מדגם מצומצם של 103 המטופלים האחרונים שהגיעו למרפאה בחודשים האחרונים:

גרף זה מקבץ לתוכו את כל מה שמוגדר על ידינו ועל ידי המטופל כ"שינוי" (עזר, עזר מאוד, בעיה נפתרה) ומוגדר כ"הצלחה" מסוימת אל מול כל המקרים בהם לא היה כלל שינוי בטיפול, דבר שהגדרנו כ"אי הצלחה".



ניתן לראות כי אחוזי ה"הצלחה" אכן יפים אך כפי שציינו קודם לכן, אחוזים אלו כוללים את כל המצבים בהם הטיפול השפיע, בין אם השפיע במידה מסויימת ובין אם פתר לגמרי את הבעיה.
ע"מ ללמוד עוד יצרנו גרף נוסף אשר מפרט את כל המקרים הללו בהם הטיפול השפיע ומחלק אותם בתת חלוקה למקרים בהם הטיפול עזר (כאמור 50 - 70 אחוז שיפור), עזר מאוד (כאמור 70 - 90 אחוז שיפור) או פתר את הבעיה (כאמור, שינוי של 100% ופתרון מלא של הבעיה).

הנה הגרף המפורט:



   ניתוח המדגם:
   מתוך 103 מטופלים שנבדקו - 

   א. ב- 23 מטופלים הבעייה נפתרה לחלוטין.
   ב. ב- 38 מטופלים הטיפול עזר מאוד. 
   ג. ב- 34 מטופלים הטיפול עזר.
   ד.ב-8 מטופלים הטיפול לא עזר והמצב נשאר ללא שינוי.

    * ל-95 מטופלים מתוך 103 הופיעה הטבה של בין 50 ל-100 אחוז!
   * ל-61 מטופלים מתוך 103 הופיעה הטבה של בין 70 עד 100 אחוז!

 לסיכום:
נושא הסטטיסטיקה במרפאתנו מקבל משנה תוקף לאור הרצון המתמיד להעלות ולשפר את היכולות הקליניות ואת ההצלחה הטיפולית.
הצורך ללמוד ולהשתפר חייב בראייתנו לכלול גם מרכיב של בקרה המאפשרת לנו לבחון את הטיפולים בצורה אובייקטיבית ומודרנית ולא רק להסתמך על תחושה סובייקטיבית.
גישת "המטופל במרכז" המיושמת במרפאתנו, בה המטופל הוא מרכז הטיפול והמטפלים פועלים בשיתוף פעולה מולו ע"מ לעזור לו לשפר את מצבו, מחייבת אותנו לבחון כל העת את מצבו האמתי של המטופל עפ"י הדיווח שלנו לצד התרשמותנו שלנו מהטיפול ותוצאותיו.

אנו מתכננים להרחיב את השימוש בכלי הסטטיסטיקה ולסיים בקרוב לבצע את הניתוח הסטטיסטי על מדגם גדול יותר של מטופלים (נכון להיום אנו מרחיבים את מדגמנו ל 1000 מטופלים) ובכך נוכל להגדיל משמעותית את יכולתנו ללמוד עוד על יכולות הטיפול ולשפרן.

כיום, ניתן כבר לראות כי תצורת העבודה הקלינית הנוכחית הקיימת במרפאה אשר כוללת צוות מטפלים העובד יחדיו, שילוב של כלי טיפול רבים, תדירות טיפולים גבוהה, נגישות וזמינות וכו' אכן בונים תשתית יציבה ומקצועית המאפשרת לנו לעזור באחוז משמעותי מהמטופלים המגיעים למרפאה.

:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה