ארכיון הבלוג

יום שלישי, 10 במאי 2016

לנצח את הסטרס בקלות!


דחק או סטרס מוגדר כמצב של לחץ, שבו אדם נתקל בדרישות סביבתיות המאיימות על יכולותיו לעמוד בהן ולהתמודד איתן, ומחייבות אותו לשנות את חשיבתו או התנהגותו. מבחינה פיזיולוגית - הגוף שלנו מגיב לסטרס באותה צורה שבה הוא מגיב להתרגשות, דאגה, חרדה ופחד.

כיום בעולם המודרני, אנו מצויים במצב של סטרס מתמשך וכרוני. סטרס זה לרוב נובע מהניסיון לעמוד בהרבה מאוד יעדים בו-זמנית ולהספיק לעשות הכל תוך כדי הקרבה עצמית. הקרבה עצמית זו, באה לידי ביטוי בחוסר שעות שינה, תזונה לא מסודרת ובריאה, חוסר זמן למנוחה ורגיעה, שינויים במצב הרוח ועוד.

תחושות, רגשות וחוויות אלו, גורמות למערכת העצבים שלנו לפעול במצב של 'לחץ' (מצב סימפתטי). מצב פעולה זה של מערכת העצבים חשוב מאוד, שכן הוא מאפשר לגוף להתמודד טוב יותר עם הסטרס ע"י גירוי בלוטת יותרת הכליה (בלוטת האדרנל), הממוקמות על המשטח העליון של הכליות, המפרישות את הורמוני הקורטיזול והאדרנלין - הורמוני הסטרס.

הפרשה של הורמונים אלו גורמים לעלייה ברמות הסוכר, עלייה בלחץ הדם, תחושת מרץ וערנות, איבוד תאבון, הגברת קצב לב, דיכוי תגובתיות של מערכת החיסון, הרפיית שרירי מעיים, שלפוחית שתן ועוד. במילים אחרות, הגוף מפסיק להפעיל משאבים גופנים הדורשים הרבה אנרגיה, בכדי לנצל אותה לטובת שיפור יכולת ההישרדות שלו למול העקה בה הוא מצוי.

עם זאת כאשר הסטרס הופך להיות כרוני (בדומה לכל רגש אחר ההופך להיות כרוני - פחד, חרדה, כעס), נוצר מצב לקוי בו מערכת העצבים ממשיכה לפעול בעיקר במישור זה (סימפתטי) ופחות במצב של רגיעה (פארא-סימפתטי).  כשמערכת העצבים פועלת במצב של 'לחץ' תמידי, היא מייצרת גירוי תמידי ולא בריא בבלוטת יותרת הכליה הממשיכה להפריש באופן מופרז את הורמוני הסטרס.

סטרס מתמשך הגורם לבלוטות יותרת הכליה לעבוד קשה ולהפריש את הורמוני הדחק לאורך זמן ובכמויות גדולות מוביל אותן בסופו של דבר להתשה והכלה.

את בלוטת האדרנל ניתן לדמות למעין 'מצבר חשמלי' בגוף האדם. בעת הצורך, הוא נותן אנרגיה (מעלה לחץ דם, מעלה רמות סוכר - המשמש אנרגיה זמינה), אך כשהוא נחלש (עקב התשה והכלה) פוחתת היכולת שלו להפריש וליצר את אותם הורמונים העוזרים לגוף 'להתמודד' למול הדחק המופעל עליו.
מכאן, שגם הפרשה מוגברת ולאורך זמן של הורמונים אלו וגם הפחתה ביכולת הגוף להפריש אותם, פוגעת ביכולת התפקודית של הגוף.

מבחינה קלינית אחוז מצומצם מאוד באוכלוסיה אכן סובל ממחלת אדיסון (תת פעילות של הבלוטה) או ממחלת קושינג (עודף פעילות של הבלוטה). אם זאת קיימת הערכה כי ל-80% מהאוכלוסייה כיום קיימת דרגה כזו או אחרת של 'שחיקה' של הבלוטות. כיום גם משייכים מחלות כגון העייפות הכרונית ופיברומיאלגיה לחולשה זו.

מופע התסמינים במצב שכזה הוא רחב ויכול להתבטא כעייפות וחולשה, הפחתה בדחף המיני -  אימפוטנציה, עליה במשקל - השמנת יתר, בעיות זכרון - דמנציה, סכרת ועוד מחלות רבות. ניתן למעשה לראות כי כל התסמינים הללו מציגים תמונה של 'הזדקנות' מואצת ולהבין מכך שוב כי סטרס "מכלה" את הגוף לאורך זמן.

מעבר למצבים חיצונים המשפיעים באופן ישיר על רמת הסטרס שלנו ושאותם ניתן, ברוב המקרים, לזהות, קיימים גם שינויים תוך גופניים הגורמים למערכת העצבים שלנו לחשוד או לזהות שהגוף בסטרס.

דוגמה לכך הינה התקצרות וספאזם של שרירים. המשוב הגופני שמגיע משרירים מקוצרים ומכווצים הינו כוננות / סטרס, הגוף מבין בעקבות מצב השרירים המכווץ שהוא בעצם מצוי במצב דחק כזה או אחר.
אחד השרירים העלולים לעורר במיוחד את "משוב סטרס" זה הינו שריר הפסואס, שריר עמוק מאוד המחובר לעמ"ש ואודותיו נרחיב במאמר אחר.

ניתן להבין בעצם כי במידה ולא ניתן לשנות באופן מוחלט את הסביבה החיצונית שלנו המפעילה עלינו סטרס, ניתן לנסות ולהפחית את התגובה שלה עלינו בשני מישורים עיקריים:
1. שינוי פרספקטיבה (תגובה רגשית) כלפי אירועים המעודדים דחק.
2. שימור, שיפור וחיזוק יכולת הגוף לנטרל את הסטרס.

האפשרות הראשונה מאופיינת לרוב בטיפול רגשי כזה או אחר או בשינוי מערכות אמונה (נושא שגם עליו נדון במאמר נפרד). במאמר זה עם זאת נדון רק באפשרות השנייה. מטרתנו היא לעזור לכם להצליח לנטרל את המתחים הפנימיים בגוף וכתוצאה מזה להפוך להיות 'חזקים' ועמידים יותר למול ה'סטרס'.


להלן 5 דרכי טיפול ומניעה בסטרס:
1. נשימות:

ניתן להתקיים בלי מזון מספר שבועות, בלי שתייה מספר ימים אך בלי נשימה, רק מספר דקות. הנשימה היא כוח החיים, בלעדיה לא ניתן להתקיים. סינכרון והרגעת קצב הנשימה, ירגיע את כל המערכות הפנימיות. הנשימה אמנם פועלת באופן אטומטי אך  ניתן לשלוט בה במידה מסויימת ולכן היא ניתן לראותה  כמגשרת בין המודע לתת מודע – הנשלט והלא נשלט. נשימות בטניות (סרעפתיות) עמוקות הן הדרך המהירה והטובה ביותר להרגיע את הגוף, לווסת את הרגשות ולאותת למערכת העצבים שהיא אינה בסטרס.  

תרגיל נשימה:
בכל ערב ובוקר, יש לשבת או לשכב על הגב ו/או לעמוד ולבצע 9 נשימות עמוקות:
1. לשים ידיים על הבטן
2. לקחת שאיפה דרך האף תוך כדי ניפוח הבטן
3. להוציא את האויר  דרך האף או הפה.
* פעולת הנשימה צריכה להיות עדינה, איטית ולא כוחנית ולהקפיד להרפות את הגוף תוך כדי התרגול.

2. תנועה והרפייה:
תנועה איטית, הרמונית, מאוחדת ורפויה, שניתן להקשיב ולהתבונן בה תוך כדי תרגול, כפי שעושים בצ'י- קונג, טאי-צ'י, יוגה ועוד. תנועה זו מאפשרת לגוף להיכנס למצב של שלווה, להרפות ולהירגע ובכך לאותת למערכת העצבים שהגוף לא בסטרס.

   תרגיל תנועה:



א. עומדים בעמידה נוחה, רגליים מקבילות וברוחב כתפיים, ברכיים מעט כפופות, אגן רפוי, כתפיים וחזה רפויים. יש להרגיש שהגוף רפוי ושוקע ומצד שני עמוד השדרה נמשך ונמתח למעלה בעדינות - לשמור על מתח בריא.

   ב. מעלים את הידיים מעל הראש ולאחר מכן מורידים את הידיים מלפנים - חוזרים על תנועה הזו 9 פעמים, בקצב איטי ונעים תוך ביצוע של נשימות בטניות.
             
3.תזונה ועשבי מרפא:
תזונה נכונה מאפשרת הזנה טובה לגוף. שימוש בעשבי מרפא מחזק את המערכות הפנימיות, ונותן לגוף את חומרי הגלם הדרושים לו כדי לתפקד באופן אופטימאלי, במיוחד למול עומסים וסטרס.
אחד מ'עשבי המרפא' הנחקרים היום לויסות מצבים רגשיים, הפחתת סטרס וחיזוק הגוף הינו פטריה רפואית הנקראת ריישי, או בשמה הסיני לינג ג'י - . Ganoderma lucidum 

פטריה זו ידועה כ'אדפטוגנית' (מהמילה adapt - 'עוזרת להסתגל') ונחשבת כמחזקת מערכת חיסון, מגנה על רקמות הכבד, מחזקת פעילות עצבית, מפחיתה רמות שומנים בדם, אנטי-דלקתית, נוגדת חמצון, נוגדת סרטן, אנטי-אלרגית, מחזקת את פעילות שריר הלב ועוד!
* יש להתייעץ עם מטפל מוסמך טרם לקיחה של פטריה זו או עשבי מרפא.


4. הטיפול במגע:
אם ציינו כי מצב שרירים מכווץ ותפוס משדר לגוף 
שהוא מצוי בסטרס, הרי שטיפולי מגע (טווינא, שיאצו, עיסוי שוודי וכו') הינם דרך מופלאה להרגעת הגוף, הרפיית שרירים, שיפור זרימת דם, הפחתת כאבים והפחתת סטרס. שילוב של כלי טיפול נוספים כגון כוסות רוח, שיטות חימום ושימוש בשמנים צמחים ייחודים, תורמים גם כן לתהליך זה ויחד עם הטיפול במגע יכולים להעצים את האפקט הטיפולי.



5. דיקור הסיני:
הטיפול בדיקור סיני מאפשר לנו ליצר 'תקשורת' מחודשת בגוף ולהרגיע את אותו. הטיפול בדיקור ידוע כטיפול יעיל מאוד להרגעה, לויסות רגשי והפחתת כאב - באופן שכזה הוא יכול לפרוק ולהפחית את רמת הסטרס בגוף.




לסיכום:
שילוב של נשימה, תנועה, טיפול במגע ודיקור סיני יכולים להפחית את רמות הסטרס, לחזק את הגוף ובכך למנוע מחלות רבות העלולות להופיע כתוצאה מהדחק הכרוני והמתמשך.


* מאמר זה נכתב בשיתוף מטפלי המרכז - יונתן בן שטרית, אריאל חודורקובסקי ותום רוטנברג.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה